Вступ
Як тільки електротранспорт почав активно входити в наше життя, років так 5 тому, я загорівся бажанням скласти собі електровелосипед. Тоді ще я був студентом в коледжі з стипендією 600грн (400 з яких йшло на дорогу), ціна за батереї – 400$ за кВт*год, а долар почав пробивати нові висоти в 40грн – тому “хочу” замінилося на “почекаєш”.
Проте жага до електротранспорту тільки підсилилась! То ж до справи!
Мета проекту
Велосипед я в основному буду використовувати для поїдок в місті, інколи буду їздити на закупи – тому потрібний багажник. Також планую покатушки в лісі по незначному бездоріжжі (без фанатизму і бруду по коліна) – тому потрібна хороша амортизація.
Подорожі – я люблю подорожувати і одним з кращих способів подорожувати я вважаю велосипед. А найкращим – електровелосипед?Тому вел повинен легко доукомплектовувати додатковими сумками і і додатковою батарейкою за потреби.
Ціль проекту – створити універсальний транспорт для щоденних поїздок по місту, нечастих заїздів по бездоріжжю та можливістю доукомплектації для подорожей
І найголовніше – я не хочу перетворювати електровелосипед в недомопед або недоскутер, так як він не призначений для великих швидкостей. Хочете їхати швидко? Одразу робіть електроскутер або мопед.
Саме тому я відмовився від просторової рами на користь звичайної, типу хардтейл як найбільш універсальної.
Проаналізувавши тони інформації з інтернету я сформував такі вимоги до велосипеду:
- Хардтейл рама 17″ дюймів (вибирав по зросту).
- Передня вилка – амортизаційна.
- Дискові гідравлічні гальма з кінцевими вимикачами.
- Мотор-колесо заднє 350Вт під касету.
- Трансмісія 1х8, система HollowTech II.
- Передня зірка Narrow Wide.
- Втулка, рульова, каретка, педалі на промпідшипниках.
- Амортизаційний підсідельний штир.
- Батарея, контролер та вся електроніка в трикутнику рами.
Безуспішні пошуки донора
Маючи конкретний список вимог я ринувся в інтернет шукати підходящого донора. Спочатку на сайтах з новими велосипедами, а коли побачив ціни то очі на лоб вилізли. Заліз на OLX і б/у – нічого підходящого, крім замурзаних велів з Європи за 400$, на якому треба міняти ходову, вилку і багато чого не підходить.
Вирішив збирати по деталям – чітко під свої потреби.
Промоніторив ціни на AliExpress і в Україні – вибір впав на китайців?
Вибір рами електровелосипеду
Вибирав раму по наступним критеріям:
- розмір – згідно таблиці в інтернеті я визначив, що мене, 165см, найкраща рама 17″;
- зовнішній вигляд – якщо Вам не подобається рама, то навіщо її взагалі купляти, велосипед має приносити задоволення, в тому числі і естетичне;
- геометрія – я просто перевірив чи рама має класичний вигляд і китайці не придумали якесь мудрене кріплення для сідла або чогось іншого, що могло б послабити раму;
- дропаути – оскільки я буду ставити мотор на заднє колесо, то це призведе до підвищеного навантаження, то дропаути повинні бути перевіреної конструкції;
- діаметр посадочного місця під каретку 68мм – необхідно для системе Hollow Tech II.
Коротка специфікація рами:
- Jessica 17 дюймів.
- Матеріал – сплав алюміня.
- Діаметр під каретку 68мм.
- Діаметр для підсідельного штиря – 31,9; хомута – 34,9мм.
- Вага – 1.7 кілограма
- Рульова – 44-56мм на промпідпишниках.
- Всі решта параметрів тут.
Купляв я раму за 138$ в цього продавця.
Комплектація та доставка
Рама прийшла упакована в такому пакуванні як приходять телефони – поліетилен, наповнений повітрям, що унеможливлює пошкодження. Плюс додатково була обмотана в пакувальний матеріал і в результаті я розпаковував її 30 хв.
По комплектації: власне рама, півник;) та рульова на промислових підшипниках (знизу 52мм, зверху 40мм), що є хорошим плюсом. Ну а мінусом є відсутність хомута на підсідельний штир, але продавець про це попередив в описі.
Якість рами та зварні шви
Скільки я не розглядував раму проте так і не знайшов ніяких тріщин, пропусків чи сколів у зварюванні або інших дефектів рами. Тут все ОК.
Фарбування рами на достойному рівні, я не знайшов пропусків, плям або чогось такого. Проте декілька разів вставивши і витягнувши мотор колесо, зявилися царапини. Але це скоріше моя вина ніж виробника.
В цілому я залишився задоволений якістю рами.
Кріплення для гальм
Є два види кріплення каліпера Post Mount і International Standard. Майже з кожним каліпером в комплекті йде перехідник для установки з IS на PM. Всі нові рами йдуть з стандартом PM, як і власне моя рама.
В даній рамі кріплення під каліпер знаходиться в задньому трикутнику більше на нижній трубі. Таке кріплення досить гарно виглядає, проте встановлювати каліпер на ньому складніше, та як спочатку треба поставити колесо, а потім його. Простіше якщо кріплення розташоване на верхньому пері рами.
Єдиний нюанс з рамою – вона прийшла брудна. Всюди були порохи змішані з маслом чи чимось схожим. Прийшлося її добре помити. Ну а далі побачимо
Вибір амортизаційної вилки
Вилку я вибирав виходячи з двох критеріїв: відгуки та огляди і звичайно ціна. Прошустрив AliExpress і натрапив на Suntour Epixon 2019 повітряно-масляна амортизаційна вилка з чорними «ногами»
Переглянувши відеоогляди та відгуки я купив її в білому кольорі і без виносного локауту у цього продавця за 155$.
У відгуках читав, що вилка приходить суха і треба робити так зване «нульове ТО», тобто розібрати і змастити вилку. Прикув силіконову змазку, переглянув відео як розбирати і приступив до роботи.
Розібрав, подивився – хмм! А там купа змазки і все окей Не додаючи більше ніякого масла, я запакував її назад і взявся встановлювати її на раму.
Установка вилки і руля
Спочатку треба підготувати раму і встановити в неї підшипники. Для цього прикупив шпильку 10мм, дві гайки, шайби – оду, щоб перекривала нижню чашку підшипника – 52мм (потім докупив 70мм) , іншу – на верхню – 45мм, і ще декілька менших.
Спочатку я намагався встановити одразу дві чашки, проте шпильку сильно косило і нічого не виходило. Потім я вирішив встановлювати по одній – і о чудо! Нижня на місці. Про верхня ніяк не сідала. Прийшлося докупити на низ ширшу шайбу і підмотати ізоленту для центрування шпильки.
Важливо! Встановлюйте по одному підшипнику за раз!
Помучившись добру годину, чашку завжди перекошувало від долі мм нахилу в якусь сторону, я вирішив трохи притягнути гайкою і потім ударами по шайбі вирівнював і дотягував. І все вийшлоJ
Далі встановив кільця на вилку, вставив вилку у рульовий стакан, поставив верхню кришку. Далі поміряв довжину штоку: встановив два дистанційні кільця товщиною 10мм та одне 5мм, потім поставив виніс руля, зверху ще одне кільце 5мм. Відміряв на 3 менше, відпиляв і зачистив.
Потім почав встановлювати якір у шток вилки. Знову шпилька, але тепер діаметр 6мм,гайки та шайби. Накрутив якір на шпильку відцентрував і почав затягувати. Зрозумів, що поставив не тим боком, розвернув і спочатку.
Допоміг трохи молотком, порівняв шпилькою і втопив його всередину десь на 3 мм.Тепер знову зібрав все, встановив виніс притиснув кришкою і болтом.
Ну і на завершення встановив руль. Руль та виніс руля бренду WAKE: руль шириною 720мм за 9,25$, а виніс –найкротший за 5$.
Сказати, що я задоволений результатом це не сказати нічого. А як оціните Ви? Напишіть в коментарях цифру від 1 до 10.
Список деталей та вартість
- Рама Jessica 17″ 138$ –http://got.by/3onu75
- Амортизаційна вилка SR Suntour Epixon 2019 155$ – http://got.by/3ot8d1
- Руль WAKE 720мм 10,5$ – http://got.by/3ota05
- Виніс руля WAKE 5,5$ – http://got.by/3ot9hv
- Дистанційні кільця 3$ – http://got.by/3oteku
Разом на даному етапі – 312$.
Якщо Вам сподобалася стаття, то поділіться з нею друзями.
А в наступній частині зберемо трансмісію та колеса. Тому підписуйтесь на розсилку, щоб не пропустити!
Вам також може сподобатись:
Будьмо дружніми!
Привіт, мене звати Юрій!
Я інженер та блогер. Веду цей блог про альтернативну енергетику, електротранспорт та технології автоматизації.